Kapitel 8. MOTION, FYSISK OCH PSYKISK HÄLSA

Minst 10 000 steg om dagen

Utan mina hundar skulle jag lätt som en plätt bli sittandes. Tack vare två timmars dagliga promenader håller jag kroppen någorlunda igång. Ibland får jag ett ryck och kör armhävningar och situps men för det mesta bär jag tunga matkassar och tänker att det är också träning.

Daglig minimal rekommendation är att gå 6 000 steg. Jag går sällan mindre än 10 000 steg. Utan hundarna hade det blivit mindre, betydligt mindre.

Sitta är den nya folksjukdomen

Sverige har den lägsta andelen rökare i Europa. Men på ett annat område är vi i riskzonen. Många av oss har jobb där vi sitter stora delar av dagen. Att vi går och tränar några gånger i veckan spelar ingen roll. Vi måste ändra vårt sätt att sitta. Vår sittande livsstil har negativa effekter som liknar rökningens. Hjärtkärlsjukdomar, högt blodtryck och för tidig död blir ofta följden.

Vår livsföring går mycket ut på att sitta hela dagarna. Vi sitter på vägen till jobbet, åtta timmar på jobbet, på hemväg i buss, på tåg eller i bilen. Och sen när vi äntligen är hemma sitter vi kanske några timmar framför TVn.

Kroppen och hjärnan behöver rörelse 🤪

Forskning visar att din hjärna och kropp behöver ständiga kroppsrörelser för att må bra. Nya rön från bl.a. University of Queensland och Pennington Resarch Institute i Lousiana har bevisat att sittandet förkortar liv och sänker livskvaliteten. Man går så långt att man tom talar om ett nytt syndrom "sitting disesase" ”Sitt-sjukan” med hjärt-kärlsjukdomar, högt blodtryck, diabetes, fetma, skelettsjukdomar och muskelproblem som följd.

Gymmet räcker inte!

Det hjälper inte att röra sig några pass på gymmet i veckan. Att sitta för mycket är en helt annan sak än att bara röra sig för lite. Själva sittandet skapar högt blodtryck i kroppen och det påverkar det metaboliska systemet. Blodfetterna går upp och glukosnivåerna i blodet blir högre. Samtidigt ökar andelen som dras med axelsmärtor, kramp, ryggont och nackbesvär bara ju mer vi sitter. Ställ dig upp!

Ont i själen

På samma sätt som vi måste ta hand om våra hundar, förlåt våra kroppar, bör vi även handskas väl med vår själ. Det finns hjälp att få, eller få att betala för, men det är det värt.

Teckna en privat sjukvårdsförsäkring

Den svenska vården fungerar bara sådär. Om du inte får en betald av jobbet, så teckna en privat sjukförsäkring själv.


Reminder: Måste snart ut med hundarna – igen.