KAPTITEL 2. ARBETE

Hur man lyckats få maximalt arbete utfört på minimal tid

Då jag är mycket lat tar jag gärna en genväg om det går. De finns de som hävdar att genvägar är senvägar, men de har uppenbarligen valt fel genväg. Man måste välja sin genväg med omsorg. 

Det gäller att se upp med tidstjuvarna som frodas på varje arbetsplats. En arbetsplats är en arbetsplats och ingen social inrättning. Skaffa gärna kamrater men umgås inte med dem när du egentligen ska jobba.

Kontorslandskap är ett satans påfund och bör undvikas. Är det något du inte kommer undan, se till att minimera din tid i denna helt igenom vidriga arbetsmiljö. Sök i stället upp konferensrummen och arbeta där när du behöver koncentrera dig.

Ett mycket bra sätt att få storverk utförda är att komma till arbetsplatsen tidigt. Mellan klockan sju och nio får man massor gjort. Dessutom ser det flitigt och ambitiöst ut att vara på plats först. Att jobba sena kvällar vill jag varna för. På minussidan är helt klart att din arbetskapacitet och koncentration minskas ju senare du arbetar, dessutom missar du livet. Du vet vänner, pojkvänner och familj samt att du inte hinner med att ha någon rolig hobby på vardagskvällar, även om det bara är en promenad med en god vän, teaterbesök eller bio. Kultur, kärlek och social samvaro slår alltid arbete.

När man är i börjar av en karriär, måste man självklart prestera mycket men låt i alla fall minst två kvällar i veckan vara arbetsfria kvällar.

Bland det mest deprimerade jag hör från mina (få) hårt arbetande vänner är att de är helt slut när de är fredag kväll. Ett glas vin och så somnar de i soffan. Är det ett liv, inte i min värld i alla fall. Så se upp så du inte missar livet för det pågår just nu och går inte i repris.

Om vansinnesprojekt

Åta dig lite nu och då rena rama vansinnesprojekt. Se till att genomföra dessa snabbt och effektivt om du så måste offra allt under en period för att jobba hårt. Det är för vansinnesprojekten du blir ihågkommen och belönad för. Det vardagliga gnetet genererar tyvärr inte lika stor uppmärksamhet.

Om kärlek på jobbet

Undvik att bli kär i chefen och inled en relation med densamma. Där kan vi tala om en tidstjuv, att sitta och tänka kärlekskranka tankar eller hångla i förrådet istället för att jobba på är resursslöseri även om det är en trevlig sysselsättning.

Att inleda en relation med en kollega är slöseri med tid av samma anledning som ovan.

Och det absolut dummaste du kan göra är att ha två paralella relationer på jobbet, då får man verkligen inte mycket gjort, och förr eller senare slutar allt i tårar. Tro en som vet.

Tänk på din hälsa för ingen annan gör det

Se till din arbetsplats har ett höj och sänkbart skrivbord. Stå och jobba fram till lunch. Efter lunch om du måste sitta, så sitt på en pilatesboll.

Försök att alltid äta en riktigt god lunch med några trevliga kollegor. Övertala sedan lunchkamraterna att följa med dig ut på en 20 minuters rask promenad. Är det sol ute köp en glass.

Efter lunchen ska du försöka se till att alltid ha ett kort möte inbokat. Då smiter du iväg till ett vilorum och tar en micropaus. Ta av dig skorna, knäpp upp byxorna eller kjolen och lägg dig ned och blunda i en kvart. Ställ mobilen så att du inte sover för länge. Nu är du pigg och alert igen och kan jobba på i hög fart.

Minimera tiden på möten

Inför ståmöten eller gående möten. Bekväma stolar och kaffe när det hålls möte är ett otyg. Folk sitter och babblar alldeles för mycket och för länge. Utan stolar och fika går mötena undan. Är ni bara två eller tre som ska mötas så föreslå att ni avhandlar det ni ska när ni går en promenad vilket är min favorit.

Säg nej

Är det något duktiga flickor är dåliga på så är det att säga nej, stopp, nu räcker det. Lär dig sätta gränser och säg nej med en bra motivering, men gnäll inte.

Lär dig att handskas med idioter

Att lära sig hur man behandlar idioter är mycket viktigt då du kommer att upptäcka att arbetslivet är nerlusat med idioter. Du möter dem överallt och i alla positioner. Lär dig att handskas med dem utan att de märker att de bli bortkollrade.

Framförallt ska man vara snäll mot idioterna. Smickra, beröm och manipulera dessa, för förutom att de är infantila, så är de mycket svaga för beröm och har stora uppblåsta egon.

Vad ska man ha på sig?

Ett litet bekymmer kan tyckas, men ändå man vill ju gärna se både lite fin och seriös ut.

Jag läste nyligen om en ung kvinna som arbetade med marknadsföring och som var trött på att fundera ut vad hon skulle ha på sig varje dag. Dessutom kostar det skjortan att köpa upp en arbetsgarderob särskilt när man som vi bör ha både vår-, sommar-, höst- och vinterkläder.

Den kloka kvinnan tänkte att varför inte göra som männen, de har ju alltid samma kläder på sig. Kostym och en skjorta och variera i färg en efter säsong. Så marknadsföringskvinnan inhandlade en vit snygg och bekväm blus som fungerar året om. Men hon köpte inte en utan hon köpte tio blusar. Samma sak med byxor, kjol och kavaj.

På så sätt behövde hon aldrig fundera på vad hon skulle ha på sig, det blev hennes arbetskläder och på köpet blev det hennes kännetecken i positiv bemärkelse.

Om jag var ung idag skulle jag gjort som hon och köpt tio blusar, två kjolar och tre par byxor och två kavajer. Det tillsammans med uppsatt hår och snygga glasögon visar upp en tjej som inte behöver visa vem hon är med sina kläder och en massa pynt utan med sin kompetens. Ta da!

Personalfester

Personalfester är av ondo. Undvik dem så gott det går. Det spelar ingen roll om det är 80-tal, 90-tal eller år 2015, folk kan inte hantera alkohol. Att se sina kolleger göra bort sig är en pina och att göra bort sig själv är ännu värre. Ljug, ljug, ljug om vad som helst men gå inte. Om du absolut måste gå, var bara med en kort stund. Ev personalfester på annan ort eller på på en båt bör alltid undvikas.

Stötta dina medsystrar

Alltid lyft, stötta och backa upp dina medsystrar även om de gjort nåt tokigt. Män har gjort det i alla tider och det är dags att vi kvinnor gör samma sak.

Försök om du kan att arbeta tillsammans med kvinnor. En dubbelarbetande småbarnsmamma som arbetar sex-timmarsdag hinner med lika mycket som två heltidsarbetande män. Det är sorgligt men tyvärr sant i de allra flesta fall.

Skvallerbytta bing bång

Delta inte i skvaller på jobbet. Om folk kommer till dig med skvaller lyssna artigt och säg jaha eller nåt menlöst men för det inte vidare. Aldrig någonsin.

Sommartider hej hej

Varje år så kommer tidpunkten då sommarens semestrar ska planeras. Det kan vara en ångestladdad tid då det intrigeras och manipuleras för att alla vill ha veckorna 28, 29, 30 och 31. Detta gäller särskilt för alla kolleger med barn. De är villiga att gå över lik för att få dessa fyra veckor på raken. Låt dem gå över lik, sitt själv lugnt i båten och håll en låg profil.

När det är som hetsigast över semesterplaneringen kommer du försynt med ett förslag:

”Jag kan hålla ställningarna i juli om jag kan vara ledig en vecka i juni och några veckor i augusti samt ta några extradagar vid jul.”

Det nappar de flesta på. Folk är så korkade. Varför vara ledig i juli? Det är helt galet! Hallå det regnar ofta i juli. Jobba på i juli och njut av tystnaden och lugnet på jobbet. Passa på och gör dig av med gamla surdegar, ta sovmornar, långa luncher och njut av sommarstockholm.

En mentor

Jag misstänker att du får en mentor när du börjar jobba, men om inte, skaffa en. Gärna en kvinnlig sådan som varit med ett tag. Det är mycket värt att ha någon att diskutera jobbet med som är väl insatt, men som inte arbetar på din avdelning.

First aid kit

Alla arbetande kvinnor borde ha följande attiraljer i en skrivbordslåda, eller två:

  • Deodorant, tandborste, tandkräm, parfym, lypsyl, mensskydd, kondomer, värktabletter samt en skön handcreme.

  • Ett extra par trosor, ett extrapar stumpor, en lite roligare top ifall andan faller på och du vill ut på stan utan att åka hem först.

  • Öronproppar ifall du måste jobba med högljudda människor och måste koncentrera dig.

  • Bekväma skor att stå och gå i.

  • Klädvårdsrulle.

  • Genomskinligt nagellack att stoppa en reva i nylonstrumpan.

  • Halstabletter, kexchoklad och en påse nötter om suget sätter in.

 

Reminder: Tag med en extra tisha till jobbet för hundpromenaderna. Bajspåsarna snart slut på jobbet.